Ontspannen kun je leren
Aan de slag met je stress




MAAK AFSPRAAK

Over de behandeling

In de behandeling werkt Adem-Ing onder andere volgens de Methode van Dixhoorn. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze methode zorgt voor het adequaat kunnen omgaan met stress. Al na korte tijd ben je in staat om stress te herkennen en deze te verminderen. Zo zorg je er zelf voor dat je balans weer herstelt. Adem-Ing maakt gebruik van meetinstrumenten om je niveau van stress te kunnen meten.

 

 

Verloop van de behandeling

Basisbehandeling

Door oefeningen die gericht zijn op aandacht, beweging en ademhaling leer je hoe je zelf je stress kunt verminderen. Deze oefeningen zijn in principe voor iedereen uitvoerbaar. Je wordt bewuster van je stress en ontdekt waar je op moet letten om deze de baas te worden. Bijvoorbeeld door vaker rustpauzes te nemen, je schouders of kaken bewust los te laten of anders om te gaan met druk.

Verminderen je klachten niet dan heeft dit vaak een andere oorzaak. Indien nodig verwijst Adem-Ing je door naar een andere hulp/zorgverlener. Adem-Ing beschikt over een professioneel netwerk van onder andere een psychodynamisch therapeut, psycholoog, coach en fysiotherapeut.

Vervolgbehandeling

In veel gevallen is een basisbehandeling van vier sessies voldoende om je stress te verminderen en klachten in de toekomst te voorkomen. Als na de basisbehandeling blijkt dat je klachten nog niet geheel zijn verdwenen, dan kan in overleg besloten worden om de therapie te verlengen. Over het algemeen zijn dan twee tot vier aanvullende behandelingen voldoende.

Spanningsklachten? Maak nu een afspraak!

Maak Afspraak

Veel gestelde vragen

  1. Ik heb eerder ademhalingsoefeningen gedaan. Wat is het verschil met Adem- en ontspanningstherapie? Ademen is geen trucje, het is een weerspiegeling van je mentale en fysieke toestand. De therapie helpt je om je te ontspannen, waarbij de adem vaak juist niet direct wordt ‘benaderd’, maar indirect. Bijvoorbeeld via oefeningen voor de aandacht, houding of beweging. Hierdoor ga je als vanzelf op een meer natuurlijke manier ademen.
  2. Ontspannen kun je toch ook leren door een zelfhulpboek? Bewust ontspannen veronderstelt dat je de aandacht van buiten naar binnen brengt. Het proces van bewustwording houdt in dat je je eigen ervaringen onder woorden leert brengen en begrijpen. Een adem- en ontspanningstherapeut helpt je daarbij. In de praktijk blijken veel mensen begeleiding nodig te hebben bij het actief en passief (leren) ontspannen. Via een boek is dat proces moeilijk te leren of te controleren.
  3. Wat is het verschil tussen Mindfulness en Adem- en ontspanningstherapie? Het zijn beide aandachtstrainingen, met als belangrijkste inhoudelijk verschil dat de Adem- en ontspanningstherapie vrijer is en mindfulness meditatie meer gedisciplineerd. Mindfulness vraagt dagelijkse sterk gestructureerde mentale oefeningen om de aandacht erbij te houden. De Adem- en ontspanningstherapie gebruikt verschillende uitvoeringen die allemaal de aandacht kunnen verzamelen, zoals kleine en grote bewegingen, lichaamshoudingen, indirecte en directe ademoefeningen en zo nodig behandeling met zachte manuele technieken. Het gaat erom dat jij als individuele deelnemer deze uitvoeringen ervaart en tenminste één oefenvorm vindt die aanspreekt, haalbaar en effectief is, zodat deze deel van je dagelijks leefpatroon kan worden.
  4. Is de Adem- en ontspanningstherapie ook iets voor kinderen? Kinderen kunnen uiteraard last hebben van spanning en reageren vaak heel snel op de behandeling. Vanaf 5-6 jaar kunnen  kinderen in principe oefeningen uitvoeren en op eigen gelegenheid herhalen. Dat doen ze wanneer ze merken dat het werkt. Vaak maken kinderen zich de oefeningen snel eigen en passen deze bijna vanzelf toe. Nog jongere, maar natuurlijk ook oudere kinderen, reageren vaak duidelijk en snel op de manuele technieken. Ze merken het effect direct en ervaren dit als prettig. De aanpak bij kinderen verschilt meestal wel van de aanpak bij volwassen omdat de belevingswereld van een kind anders is.
  5. Is Adem -en 0ntspanningstherapie iets van meditatie of yoga? Binnen Adem- en ontspanningstherapie speelt, net als bij meditatie en yoga, het richten van de aandacht een belangrijke factor. Een aantal oefeningen binnen de therapie heeft een meditatief karakter en in die zin kan er overlap zijn tussen de Adem- en ontspanningstherapie en meditatie. Zo wordt er ook gebruik gemaakt van bewegingsoefeningen, gesprek, manuele technieken, ademoefeningen, visualisaties, houding etc. om bij te dragen aan een grotere bewustwording en ontspanning. In vergelijking met yoga zou je kunnen zeggen dat de oefeningen veel kleiner en subtieler zijn. Er ligt een nog groter accent op de werkelijke beleving van de oefeningen. Door kennis te maken met de methode kun je yogaoefeningen mogelijk nog intenser gaan ervaren.
  6. Ik kan slecht stilzitten. Zijn ontspanningsoefeningen dan wel iets voor mij? De meeste gangbare methodes vragen inderdaad dat iemand niet beweegt en zijn aandacht concentreert. Dit is voor een gespannen iemand juist heel moeilijk. Daarom zijn in de Adem- en ontspanningstherapie veel bewegingsoefeningen opgenomen in verschillende houdingen. De bewegingen variëren in moeilijkheid, maar sluiten heel goed aan bij dagelijkse houdingen en bewegingen. De oefeningen zijn zo ontworpen dat door de beweging te doen de aandacht vanzelf getrokken wordt en concentratie ontstaat. Ook mensen die moeite hebben met stilzitten kunnen daarom verandering merken.

Bron: https://www.vandixhoornvereniging.nl